art-2

Jak się uczyć angielskiego jeśli masz mało czasu? Gotowy plan nauki na pół roku!

Jeśli jesteś osobą, która jest zajęta, ma mało czasu, ale jednocześnie chce coraz swobodniej mówić po angielskuten artykuł jest dla ciebie. 

Już wkrótce zaproszę cię do obejrzenia wideo na ten temat, a tymczasem czytaj dalej jeśli chcesz poznać plan nauki, w którym uczysz się nie więcej niż półtorej godziny w tygodniu.

Zapewniam cię, że jesteś w stanie poświęcać na naukę nie więcej niż półtorej godziny w tygodniu i dokonać znaczącego postępu. Jest tylko jeden haczyk. Wspomniane półtorej godziny to nie nauka w weekendy lub przy okazji kiedy akurat masz godzinkę. Nauka języka wymaga większej częstotliwości, dlatego potrzebujesz uczyć się 5 razy w tygodniu przez 15 minut. Zarezerwuj sobie czas w kalendarzu lub też ustaw przypomnienia i przechodzimy do działania!

Celem tego planu nauki jest coraz płynniejsze mówienie, co jednak nie oznacza, że będziesz tylko mówić. Poza ćwiczeniami na mówienie znajdzie się miejsce na słuchanie, czytanie,  naukę słownictwa, a także pisanie. Być może zapytasz po co. Po co ci czytanie kiedy chcesz mówić? Już tłumaczę. Jeśli chcesz swobodniej mówić to znaczy, że potrzebujesz mieć więcej słów w głowie, które możesz użyć podczas rozmowy, prawda? W takim razie skąd weźmiesz to słownictwo? Z materiałów, których słuchasz i czytasz. 

Wiesz już po co ćwiczymy słuchanie, czytanie i słownictwo. Ale dlaczego pisanie? Nie można od razu przejść do mówienia? Można, jednak jeśli nie jesteś na zaawansowanym poziomie łatwiej będzie ci mówić jeśli najpierw przejdziesz przez pisanie. Dzięki pisaniu jesteś świetnie przygotowana(y) do rozmowy, ponieważ użycie nowych słów w wypowiedzi masz przećwiczone. Wiesz co powiedzieć i jak powiedzieć. Jedyna różnica jest taka, że teraz to powiesz, a nie napiszesz oraz pewnie trochę rozwiniesz temat. Potwierdza to nie tylko moja obserwacja po pracy z setkami uczniów, ale także badania.

Do realizacji planu potrzebujesz fiszek, które będą pustymi kartonikami. Polecam ci zakup 1000 gotowych fiszek in blanco, aby nie bawić się w wycinanie z papieru i od razu przechodzić do nauki.

Dzień 1 – oglądanie wideo

W dniu pierwszym pracujemy nad słuchaniem, czytaniem i wybieramy przydatne słownictwo. 

  1. Wybierz wideo. Jakie?
  • O długości do 5 minut
  • Zrozumiałe w około 80%. To oznacza, że generalne sens zazwyczaj pojmujesz, ale możesz nie rozumieć pojedynczych słów i zdań. 
  • Wideo, w którym słuchasz historii lub dialogu w języku angielskim np. scenka w restauracji, 4 sposoby na small talk, ulubieńcy miesiąca etc. To nie może być wideo z kategorii „jak powiedzieć po angielsku, że …” lub też instruktaż gramatyczny.
  • Fajne! Wybierz tematy, które cię interesują. A jeśli jesteś na poziomie początkującym i ogranicza cię zasób słownictwa to możesz zadbać np. o to, aby przyjemnie słuchało ci się lektora.Obejrzyj wideo bez napisów i bez zatrzymywania. Skup się na zrozumieniu ogólnego sensu.
  • Obejrzyj wideo ponownie, tym razem z napisami
  • Włącz wideo po raz trzeci, jednak tym razem oglądaj wyrywkowo. Po to, aby wybrać 10 najprzydatniejszych zwrotów w rozmowie. To nie mają być nowe albo trudne zwroty. To może być nawet coś, co już znałaś/eś, ale zdałaś/eś sobie sprawę, że nie używasz tego w konwersacji i myślisz „O! To mi się przyda”. 

Pamiętaj o tym,  że zapisujesz cały zwrot, a nie pojedyncze słówko. O tym jak to zrobić przeczytasz w artykule „Jak się uczyć słówek? 4 skuteczne metody na naukę słownictwa z fiszkami

  •  Wybrane zwroty zapisz po jednej stronie fiszki. Nie zapisuj polskiego tłumaczenia na drugiej stronie.

 

Dzień 2 – fiszki, czyli nauka słownictwa

Dzień 3 – streszczenie

Napisz streszczenie, czyli 5-10 zdań o tym co działo się w wideo. Opisz najważniejsze wydarzenia i dodaj swoją opinię. Jeśli tylko to możliwe wykorzystaj słowa powtarzane wczoraj. 

Przykłady:

  • Jeśli wideo, które oglądałaś/eś to scenka w restauracji, opisz kto występował w wideo, co zamówił, być może ile zapłacił czy mu smakowało i czy ty też lubisz takie danie.
  • Jeśli oglądasz wideo „4 sposoby na small talk”, zapisz jakie sposoby poznałaś/eś, czy któryś stosujesz, który ci się podoba, a który nie.

 

Dzień 4 – mówienie 

Dziś także streszczasz wideo, ale mówiąc, a nie pisząc. Jesteś do tego fantastycznie przygotowana/y po wczorajszym writingu. Jeśli masz trudności z przypomnieniem sobie treści wideo, wypisz sobie główne hasła z wczorajszego streszczenia. Pamiętaj jednak, że to ćwiczenie mówienia, a nie czytania na głos, dlatego korzystaj z głównych haseł, ale nie recytuj tego co napisałaś/eś wczoraj.

Przećwicz kilkukrotnie mówienie streszczenia pomagając sobie hasłami. Teraz nagraj się i zobacz jak brzmisz. Jeśli słyszysz swoje błędy, popraw je. Jeśli masz wątpliwości jak coś się mówi, sprawdź wymowę  tutaj.

Oczywiście idealnie byłoby mieć wsparcie nauczyciela, który da ci feedback zarówno po pisaniu, jak i mówieniu. Jeśli zależy ci na tempie nauki, rozważ kontakt z nami. Jednak jeśli nie jesteś w stanie z jakiegoś powodu pozwolić sobie na lekcje, pamiętaj, że samodzielne ćwiczenia też dużo ci dadzą!

Dzień 5 – mówienie lub słuchanie i czytanie dla przyjemności

Jak poszło ci wczorajsze mówienie? Jeśli czujesz, że przyda się jeszcze poćwiczyć, poświęć dziś na to czas. Jeśli nie jest to potrzebne, potraktuj dzisiejsze 15 minut jako czas na zaległe powtórki. Natomiast jeśli uczysz się zgodnie z planem i nie ma czego nadrabiać, rewelacja! W tej sytuacji wykorzystaj dzisiejsze 15 minut na słuchanie dla przyjemności. Wybierz wideo kierując się wskazówkami z dnia pierwszego, z tą różnicą, że tym razem może ono trwać dłużej, do 15 minut. Wideo gotowe? Włącz i oglądaj. Nie zapisuj słówek, nie rób ćwiczeń, nie zatrzymuj – po prostu oglądaj i ciesz się tym ile rozumiesz. 

Powtórki w dniach 1-5

Teraz znasz już cały plan nauki. Natomiast zwróć uwagę, że do całej instrukcji w dniach 1-5 należy dołączyć jeszcze powtórki fiszek według systemu opisanego w artykule „Jak się uczyć słówek? 4 skuteczne metody na naukę słownictwa z fiszkami„. Zgodnie z tym systemem niektóre fiszki powtarzasz codziennie, inne raz w tygodniu, a część z nich tylko raz w miesiącu. Czas na powtórki jest wkalkulowany w obiecane na początku artykułu półtorej godziny tygodniowo. Nie zajmą one więcej niż kilka minut o ile nie będziesz tworzyć w dniu pierwszym więcej niż 10 fiszek i zadbasz o powtórki w wyznaczonych dniach. 

Trzymam za ciebie kciuki, powodzenia!

W razie pytań i problemów z wdrożeniem planu napisz do nas: kontakt@mountlanguage.pl. Czekamy też na twoje wiadomości o rezultatach 😊

 

1 Loranc-Paszylk B., Enhancing the effectiveness of CLIL through writing, 2007; Hammann L., Stevens R., Instructional Approaches to Improving Students’ Writing of Compare-Contrast Essays: An Experimental Study, 2003, https://www.researchgate.net/publication/249022897_Instruction

Jak się uczyć słówek? 4 sposoby na skuteczną naukę słownictwa przy wykorzystaniu fiszek

„Jak się uczyć słówek” to jedno z najczęściej zadawanych pytań w kontekście nauki języka obcego. W odpowiedzi na to pytanie bardzo często pada hasło:…

Czytaj dalej »

Jakie filmy i seriale oglądać po angielsku?

Internet jest pełen treści w języku angielskim. Co wybrać? Czym się kierować? Zanim przedstawię ci sugestie kilku tytułów poznaj zasady, które…

Czytaj dalej »

Jak się nie bać mówić po angielsku? Przełam barierę językową.

Często pierwsze zdanie, które słyszymy od uczniów zaczynających z nami współpracę brzmi: mam barierę językową. To zazwyczaj znaczy: sporo rozumiem, ale wstydzę…

Czytaj dalej »

Jak się uczyć słówek? Dla tych, którzy nie lubią fiszek

Uczniowie często zadają pytanie: jak uczyć się słówek? To co najczęściej doradzam to fiszki (patrz: artykuł „Jak się uczyć słówek? 4…

Czytaj dalej »